• 078-6136510
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Dinsdag t/m Zaterdag

Elektrische fietsen

Elektrische fietsen

Een electrische fiets is een fiets met trapondersteuning, u fietst met het gevoel alsof u een duw in de rug krijgt.
Er zijn diverse systemen die gebruikt worden op electrische fietsen.  Zo kan de motor in het voor of achterwiel zijn geplaatst of centraal in het midden hangend aan het frame.

In het voorwiel
De fiets heeft dan meestal een gesloten kettingkast met een naafversnelling. Daardoor is het systeem nagenoeg onderhoudsvrij. Door het gewicht van de motor in het voorwiel kan sturen wat zwaarder zijn.
Er wordt bij dit soort fietsen vaak gebruik gemaakt van een rotatiesensor(meet of de pedalen rondgaan en schakelt vervolgens de elektrische trapondersteuning in. Dit zorgt voor maximale ondersteuning bij minimale kracht) , er bestaan ook modellen met een krachtsensor(meet uw kracht op de pedalen en stemt daar de elektrische trapondersteuning op af. Hoe harder u trapt, hoe meer ondersteuning.  De trapkrachtsensor geeft de meeste natuurlijke rijbeleving).

In het achterwiel
De fiets heeft dan meestal een derailleurversnelling en de kettingkast is dan half open. Dit betekent dat de fiets meer onderhoud nodig heeft en een ander soort schakelsysteem met meerdere versnellingen. Met de motor in het achterwiel heeft u directe aandrijving en het voelt dus altijd als een duwtje in de rug.  Er wordt gebruik gemaakt van een krachtsensor.
Voor iemand die vaak in heuvelachtig gebied fietst, is een fiets met een motor in het achterwiel prettig.

Centraal
Bij de plaatsing van de motor in het midden van de fiets creëer je een laag zwaartepunt waardoor u extra stabiel en comfortabel fietst. Een ander pluspunt is dat de elektronische kabels naar de motor korter zijn.  Ook als de ondersteuning is uitgeschakeld fietst u lekker licht, omdat er geen weerstand op het voor- of achterwiel zit. Deze e-bikes zijn er zowel met derailleur- als met naafversnelling.
Bij een middenmotor wordt vaak gebruik gemaakt van 3 sensoren, rotatie, kracht en snelheid.
Bovendien is het met de motor op deze plek mogelijk om zelf uw banden te wisselen.

Plaats van de accu
De motor voor de trapondersteuning loopt op stroom uit een accu. De plaatsing van de accu op de elektrische fiets verschilt per merk en per model. Bij de meeste e-bikes zit de accu op of aan de bagagedrager. Er bestaan ook e-bikes waarbij de  accu in het frame of soms zelfs in de kettingkast is geplaatst.  Het gewicht van de accu heeft invloed op het zwaartepunt van de e-bike. De plaats van de accu beïnvloedt dus het rijgedrag.  Flyer plaatst daarom de accu achter de zitbuis, centraal boven de motor voor een optimale gewichtsverdeling.

Veel accu’s zijn uitneembaar. Dat is handig als er geen stopcontact in de buurt is. Ook makkelijk als u de fiets meeneemt achterop de auto, de fiets wordt dan lichter. Bij gebruik in de winter (met name onder 0 graden) adviseren wij om de bij kamertemperatuur geladen en opgeslagen accu pas kort voor het fietsen in de e-bike te plaatsen.  Bij regelmatig rijden in de kou is het aan te bevelen om thermische beschermhoezen te gebruiken. Als u de fiets niet in de buurt van een stopcontact kunt stallen, is een uitneembare accu de beste keus.

Actieradius
Hoe ver u met een elektrische trapondersteuning kunt fietsen, hangt af van het type accu(hoeveelheid Wattuur).  Er is vaak keuze uit meerdere accu’s met een andere capaciteit en bijbehorende actieradius.   De hoogte van de actieradius is mede afhankelijk van de volgende factoren:versnelling, bandenspanning, gewicht berijder, fietssnelheid, het landschap, tegenwind, leeftijd van de accu en  ingestelde ondersteuning.


Nederland Fietsland



Voor fietsevenementen, kijk ook op www.nederlandfietsland.nl

 

© 2024 Baartman-Bikes. Alle rechten voorbehouden. Design mVm-Webdesign